torsdag den 17. april 2008

Hvor mange kalorier må jeg få ?

Det er vigtigt at have en strategi for et slankeprogram og kombinationen af en kostændring med motion og hvor der er tid til at tænke sig om er helt sikkert vejen frem og den fnuggi metode jeg har hjulpet så mange med.

Hvor meget skal man reducere indtaget af kalorier?
Hvor meget motion skal man have?

Svaret er jo individuel fra person og til person. Hvor utålmodig er du og hvor hurtig vil du gå frem?

Men nu vil jeg fortælle dig noget jeg vil bede dig tænke over...... Allerførst vil jeg bede dig tænke over hvor mange kilo du vil tabe dig - Godt så. Nu står det tale som bøjet i neon og blinker i din underbevidsthed.

Den sundeste måde at tabe sig på er når man ikke har for travlt og det vil sige højst en kilo om ugen. Tænk tanken hvis du opretholder de aftaler med dig selv som du indegår så er du om x antal uger i mål - er det ikke i orden hvis du vil tabe dig 30 kilo at du kan gøre det på 30 uger?

Hvis du spiser 500 kalorier mindre end nødvendigt og samtidig forbrænder 500 kalorier af gennem motionen, er du oppe på 1000 kalorier hver dag og det svarer til et tab på 1 kilos vægttab om ugen. - Hvis du sætter dine mål ind på det vil det ikke føles som en lang sej kamp.

Problemet/udfordringen er bare, at det ikke hjælper os ret meget, hvis vi ikke ved, hvor mange kalorier vi har behov for hver dag.
Der findes mange gode formler som jeg også bruger når jeg vejleder andre og hvor især din aktivitetsniveau er vigtig at få regnet ud. - men skal vi lige ladevær med at gøre det vanskeligere end en ældre tommelfingerregel som siger, at vi alle skal have så mange som vægten i kilo gange med 25 for at dække hvile-stof skiftet. Den er ikke helt præcis men alligevel nem at huske.

Nu hvor du er blevet klar over hvor mange kalorier du må få for at holde vægten så er det jo bare at komme igang med reduceringen med minimum 500 kalorier på kosten og hvad du har energi til på motionen. Jeg syntes det er ganske motiverende at vide at passer du din kostplan og spiser 500 kalorier mindre end hvad du har behov for så taber du dig som minimum et halvt kilo om ugen.

For at genvinde lidt faglig stolthed vil jeg lige fortælle om de formler jeg bruger når jeg hjælper folk på skolen med at tabe sig;

Mand 19 - 30 år 15,3 gange vægten i kilo + 679
Kvinde 19 - 30 år 14,7 gange vægten i kilo + 496
Mand 31 -60 år 11,6 gange vægten i kilo + 879
Kvinde 31 - 60 år 8,7 gange vægten i kilo + 829
Mand over 60 år 13,5 gange vægten i kilo + 487
Kvinde over 60 år 10,5 gange vægten i kilo + 596

Det tal du får ved ovennævnte regnestykke skal så ganges med en aktivitetsfaktor som kan være;
1,4 for meget lav
1,5 - 1,6 for lav men alligevel det mest normale for de fleste
1,8 for moderat høj
2,0 høj

Kan du forstå min udregning ?
Nu er det igang med indtage mindre kalorier og måske igen med at forbrænde nogle flere.....det kan jeg få dig til når du vælger at gæste min nye skole gfra efter sommerferien indtil da må vi støtte hinanden så godt vi kan i dette forum...

Take Care
Fnuggi

Ingen kommentarer: